Regulamin Samorządu Uczniowskiego

REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

ZESPOŁU SZKÓŁ NR 74

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1

Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły Zespołu Szkół nr 74.

§ 2

  1. Samorząd uczniowski, działający w szkole Zespole Szkół nr 74, zwany dalej SU, działa na podstawie

1)    Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz.U.2018.996 tj. z dnia 2018.05.24 z pozn.zm.);

2)    Statutu Zespołu Szkół nr 74 oraz niniejszego Regulaminu.


Rozdział II

Cele Samorządu Uczniowskiego

§ 3

  1. Do głównych celów działalności SU należą:

1)    Promowanie i rozwijanie wśród uczniów samorządności na rzecz podejmowania wspólnych decyzji w sprawach szkoły;

2)    Przedstawianie dyrekcji, radzie pedagogicznej oraz radzie rodziców wniosków, opinii i potrzeb uczniów we wszystkich sprawach szkoły;

3)    Zwiększanie aktywności uczniowskiej, rozwijanie zainteresowań uczniów
i realizowanie własnych pomysłów dla wspólnego dobra;

4)    Promowanie wiedzy na temat praw uczniów i czuwanie nad ich przestrzeganiem;

5)     Organizowanie i zachęcanie uczniów do działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej, naukowej w szkole;

6)    Kształtowanie umiejętności zespołowego działania;

7)    Reprezentowanie działalności SU przed dyrekcją, radą pedagogiczną, radą rodziców i innymi organami.

 

Rozdział III

OPIEKUN SU

§ 4

  1. Opiekę nad pracą SU sprawuje Opiekun SU.
  2. Opiekun pełni rolę doradcy służącego swoją wiedzą, pomocą i doświadczeniem w pracy samorządu.

§ 5

  1. Opiekun SU wspomaga jego działalność poprzez:

1)    Wsparcie SU w sprawach merytorycznych i organizacyjnych;

2)    Inspirowanie uczniów do działania;

3)    Pośredniczenie w relacjach SU z dyrekcją oraz radą pedagogiczną.


Rozdział IV

ORGANY SU - KOMPETENCJE, ZADANIA, STRUKTURA

§ 6

  1. Samorząd tworzą:

1)    Marszałek Samorządu Uczniowskiego;

2)    Wicemarszałek SU;

3)    Skarbnik;

4)    Sekretarz;

5)    Rady klasowe (przewodniczący, zastępca przewodniczącego, Skarbnik) wybierane w zespołach klasowych.

  1. Radę SU tworzą wybierani w tajnych wyborach powszechnych:

1)    Marszałek Samorządu Uczniowskiego;

2)    Wicemarszałek SU;

3)    Skarbnik;

4)    Sekretarz;

  1. Kadencja SU trwa jeden rok tj. od dnia ogłoszenia wyników wyborów do dnia ogłoszenia wyników kolejnych wyborów. Funkcje pełnione w wybieralnych organach SU nie mogą być łączone.

 

§ 7

  1. Przedstawiciele rad klasowych:

1)    Identyfikują potrzeby uczniów;

2)    Inspirują i zachęcają uczniów do działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej, naukowej w szkole;

3)    Informują uczniów o działalności SU.

§ 8

  1. Do kompetencji rad klasowych należy:

1)    Współpraca z innymi przedstawicielami rad klasowych, Marszałkiem i Wicemarszałkiem oraz Opiekunem SU;

2)    Zgłaszanie propozycji działań SU;

3)    Uczestnictwo w spotkaniach SU.

§ 9

  1. Do kompetencji SU należy:

1)    Koordynowanie, inicjowanie i organizowanie działań uczniowskich;

2)    Opracowanie propozycji rocznego planu działania SU;

3)    Identyfikacja potrzeb uczniów i odpowiadanie na te potrzeby;

4)    Przedstawianie dyrekcji, radzie pedagogicznej, radzie rodziców wniosków, opinii, sugestii członków SU;

5)    Sprawowanie opieki nad Kroniką szkoły;

6)    Zbieranie i archiwizowanie bieżącej dokumentacji SU.

  1. Obrady SU zwoływane są przez opiekuna SU, Marszałka SU lub na żądanie co najmniej połowy członków SU nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 10

  1. Do obowiązków członków SU należy:

1)    Pobudzanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych;

2)    Organizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów napotykających trudności w nauce lub inne;

3)    Informowanie uczniów o swej działalności i zamierzeniach;

4)    Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie jej tradycji;

5)    Prezentowanie postawy godnej naśladowania poprzez wzorowe zachowanie, dobre wyniki w nauce i postawę patriotyczną;

6)    Dbanie o piękno mowy ojczystej;

7)    Uczestnictwo w pracach i realizacja celów SU;

8)    Stosowanie się w swojej działalności do wytycznych dyrekcji;

9)    Uwzględnianie w swojej działalności potrzeb uczniów;

10) Troska o wysoki poziom organizacyjny i dobrą atmosferę podczas pracy SU;

11) Włączanie uczniów w ogólnoszkolne działania SU;

12) Przestrzeganie regulaminów i przepisów prawa wewnątrzszkolnego.

§ 11

  1. Marszałek SU:

1)    Kieruje pracą SU;

2)    Reprezentuje SU wobec dyrekcji szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców oraz innych organizacji;

3)    Przedstawia uczniom, dyrekcji, radzie pedagogicznej, radzie rodziców plan pracy SU oraz sprawozdanie końcowe z działalności SU;

4)    Zwołuje i przewodniczy zebraniom SU;

5)    Podczas każdego z zebrań SU wskazuje osobę sporządzającą z obrad notatkę, która zostaje dodana do archiwum dokumentacji SU.

§ 12

Podział obowiązków i zadań w poszczególnych obszarach (sekcjach) działań SU zostaje ustalony na pierwszym posiedzeniu SU.

§ 13

  1. Wybieralne organy SU podejmują decyzje większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
  2. Decyzje SU mogą być uchylone przez dyrekcję szkoły, gdy są sprzeczne z prawem lub statutem szkoły.

ROZDZIAŁ V

ORDYNACJA WYBORCZA

§ 14

  1. Wybory do organów Samorządu Uczniowskiego są:

1)    Równe, tzn. każdy uczeń ma jeden głos:

2)    Powszechne, każdy uczeń ma prawo do głosowania;

3)    Bezpośrednie tzn. każdy głosuje osobiście;

4)    Tajne tzn. głosy są anonimowe;

5)    Większościowe, tzn. do samorządu wchodzą ci kandydaci, którzy w wyniku głosowania uzyskali najwięcej głosów.

§ 15

Wybory do Samorządu Uczniowskiego odbywają się raz w roku szkolnym, nie później niż do 15 października.

§ `16

Prawo głosowania w wyborach (czynne prawo wyborcze) posiadają wszyscy uczniowie i uczennice klas 4-8 SP 254 i oddziału gimnazjalnego oraz OSM I st. w Zespole Szkół nr 74.


 

§ 17

  1. Za przygotowanie i przeprowadzenie wyborów odpowiada Uczniowska Komisja Wyborcza wraz z opiekunem SU,
  2. Uczniowska Komisja Wyborcza składa się z min. 2 uczniów lub uczennic szkoły, którzy w danym roku szkolnym nie są kandydatami do Samorządu Uczniowskiego.
  3. Termin wyborów oraz skład Uczniowskiej Komisji Wyborczej ogłasza opiekun Samorządu Uczniowskiego.

§ 18

  1. Do zadań Uczniowskiej Komisji Wyborczej należy:

1)    Ogłoszenie zasad zgłaszania kandydatur – min. 3 tygodnie przed terminem wyborów;

2)    Przyjęcie zgłoszeń od kandydatów;

3)    Weryfikacja zgłoszeń i ogłoszenie nazwisk kandydatów;

4)    Poinformowanie uczniów szkoły o zasadach głosowania i zachęcanie do udziału w wyborach;

5)    Czuwanie nad przebiegiem kampanii wyborczej;

6)    Przygotowanie list wyborców i kart do głosowania;

7)    Przeprowadzenie wyborów;

8)    Obliczenie głosów;

9)    Sporządzenie protokołu z wyborów i ogłoszenie ich wyników.

 

  1. Uczniowska Komisja Wyborcza działa w porozumieniu i ze wsparciem Opiekuna Samorządu Uczniowskiego.

 

§ 19.

  1. Zasady zgłaszania kandydatur na Marszałka Samorządu Uczniowskiego są następujące:

1)    Na stanowisko Marszałka SU mogą kandydować uczniowie klas: szóstej, siódmej oraz ósmej i oddziału gimnazjalnego (w roku szkolnym 2018/19).

2)    Kandydatami na stanowisko Marszałka SU mogą być uczniowie, którzy otrzymali (na koniec roku szkolnego) średnią ocen (minimum) 4,0 ze wszystkich przedmiotów oraz minimum dobre zachowanie.

3)    Osoby zgłaszające swoją kandydaturę do Rady Samorządu Uczniowskiego prezentują swój program wśród wyborców – uczniów klas 4-8 i oddziału gimnazjalnego.

4)    Po uzyskaniu potwierdzenia swojej kandydatury przez UKW kandydat może rozpocząć kampanię wyborczą.

5)    Na tydzień przed terminem wyborów Uczniowska Komisja Wyborcza publikuje ostateczną listę kandydatów. 

§ 20.

 

  1. Zasady prowadzenia kampanii wyborczej są następujące:

1)    Kandydaci prowadzą kampanię wyborczą w okresie od zatwierdzenia swojej kandydatury przez Uczniowską Komisję Wyborczą do dnia przed wyborami.

2)    Prowadzenie kampanii wyborczej w dniu wyborów jest zabronione.

3)    Prowadząc kampanię wyborczą kandydaci nie mogą naruszać dobrego imienia, wizerunku innych osób ani wykorzystywać szkolnej infrastruktury bez zgody dyrekcji szkoły.

§ 21.

  1. Zasady przeprowadzenia wyborów są następujące:

1)    Wybory odbywają się w wyznaczonym przez Radę Samorządu Uczniowskiego terminie nie później niż do 15 października danego roku szkolnego.

2)    Przed rozpoczęciem wyborów Uczniowska Komisja Wyborcza drukuje karty do głosowania, opatrzone pieczęcią szkoły w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów szkoły.

3)    Na kartach do głosowania nazwiska kandydatów do Zarządu Samorządu Uczniowskiego umieszczone są w kolejności alfabetycznej.

4)    Jeden wyborca głosuje poprzez postawienie jednego znaku X w polu po prawej stronie nazwiska kandydata do Rady Samorządu Uczniowskiego.

5)    Za głos nieważny uznaje się ten, w którym na karcie znak „X” postawiono przy więcej niż jednym nazwisku kandydata do Rady Samorządu Uczniowskiego lub nie zaznaczono znaku „X” przy żadnym kandydacie.

§ 22.

  1. Liczenie głosów odbywa się według poniższej procedury:

1)    Po zakończeniu głosowania członkowie Uczniowskiej Komisji Wyborczej otwierają urnę z głosami i dokonują przeliczenia znajdujących się w niej kart do głosowania pod nadzorem Opiekuna SU;

2)    Uznanie głosu za nieważny wymaga akceptacji wszystkich członków UKW obecnych przy liczeniu głosów.

3)    Wyniki liczenia głosów Uczniowska Komisja Wyborcza spisuje w protokole zawierającym następujące informacje,

a)    Liczba osób uprawnionych do głosowania,

b)    Liczba wydanych kart do głosowania,

c)    Liczba głosów ważnych,

d)    Liczba głosów nieważnych,

e)    Liczba głosów oddanych na poszczególnych kandydatów,

4)    Wyniki wraz z informacją o tym, kto został członkiem Rady Samorządu Uczniowskiego, Uczniowska Komisja Wyborcza publikuje na szkolnej tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej szkoły.

§ 23.

  1. Marszałkiem Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół nr 74 zostaje kandydat z największą liczbą głosów. Wicemarszałkiem zostaje kandydat, który otrzymał drugą w kolejności liczbę głosów.
  2. Funkcję sekretarza i skarbnika powierza się osobom z kolejnymi, co do liczby otrzymanych głosów, wynikami.

§ 24.

  1. Kadencja Rady Samorządu Uczniowskiego trwa rok tj. od dnia ogłoszenia wyników wyborów do dnia ogłoszenia wyników kolejnych wyborów.

§ 25

1. Mandat członka Rady Samorządu Uczniowskiego wygasa w wypadku:

1)    Rezygnacji;

2)    Końca kadencji;

3)    Ukończenia nauki w szkole lub opuszczenia przez ucznia szkoły:

4)    Ukarania ucznia karą przewidzianą w statucie szkoły

2. Jeśli wygaśnięcie mandatu Marszałka następuje w trakcie kadencji– na czas określony obowiązki Marszałka SU pełni Wiceprzewodniczący lub przeprowadza się uzupełniające wybory powszechne.

Rozdział VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26

Niniejszy Regulamin uchwalony został w dniu 10 września 2018r. i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

Warszawa, 10 września 2018r.