Wskazówki do pracy z Dzieckiem na wczesnych etapach edukacyjnych – stymulowanie funkcji poznawczych
Diagnoza percepcyjnych i odtwórczych aspektów diagnozy w klasach 0-III
może opierać się m.in. o analizę wytworów dziecka i realizacji prac
plastycznych związanych z zadanym przez nauczyciela tematem.
Jakie umiejętności twórcze warto rozwijać u dziecka na tym etapie
edukacji:
1. Umiejętność przedstawiania konkretnych przedmiotów, np. uproszczona
forma wizerunku człowieka. Praca powinna reprezentować taki poziom, żeby
odbiorca mógł zorientować się, iż na prezentowanym rysunku znajduje się
człowiek.
2. Umiejętność pracy z kolorowankami, z próbą niewychodzenia poza linię
kolorowanych konturów.
3. Umiejętność korzystania z farb do malowania rękami.
Nie stosujemy następujących metod pracy z dzieckiem :
- Nie stosujemy poleceń i nie artykułujemy wymagań typu : „Narysuj,
pokoloruj, nie wychodź za linię, użyj innej kredki, nie tak, inaczej”.
Za to :
- Pracujemy wspólnie z dzieckiem, uczymy je poprzez zabawę, przyjaźnie
prowadzoną konwersację np. na temat zainteresowań dziecka podczas
wykonywania określonej pracy plastycznej.
- Stymulujemy rozwój umiejętności manualnych.
- Diagnozujemy Dziecko w kierunku ortoptycznym i okulistycznym.
Przykłady wybranych technik plastycznych do stosowania z dzieckiem w
przypadku stymulacji rozwoju funkcji poznawczych :
1. Malowanie rękami :
- Wykonywanie pieczątek rękoma umoczonymi w farbie
- Rysowanie palcem po zaparowanym lustrze, talerzu posypanym kawą (albo
kaszą, cukrem pudrem).
2. Zamiast kredek...
- Rysowanie kredą po chodniku, węglem rysunkowym, szminką
- Rysowanie patykiem po ubitym piasku albo klejem w sztyfcie po kartce
(można dodatkowo posypać ją brokatem)
- Praca ze znikopisem
- Rzeźbienie kształtów w kostce mydła
3. Co zamiast kartki?
1. Rezygnujemy z obszernych białych arkuszy na rzecz tekturowego papieru
kolorowego, na którym wystarczy dorysować jeden element, a tło staje się
równorzędnym bohaterem pracy.
2. Praca z kartonowymi pudłami, zużytymi talerzami, szkłem, płótnem,
rysunkami na chodniku oraz specjalnymi zmywalnymi pastelami do
wykonywania rysunków na glazurze w łazience podczas kąpieli, (do pracy w
domu). Warto korzystać podczas zajęć z przestrzennych kartonowych
kolorowanek, które po złożeniu stają się domkiem lub rakietą kosmiczną.
3. Praca z ilustrowanymi magazynami, gdzie na wybranych zdjęciach można
domalować np. część ubioru.
4. Praca z ćwiczeniem manualno-ruchowym :
Narysuj tor wyścigowy w kształcie leżącej na boku ósemki. Zadaniem Dziecka
będzie jak najszybsze przejechanie autem-kredką trasy. Zacznijcie od środka
ósemki. Pojedźcie w górę i w lewo, zróbcie pętlę, a potem w górę, w prawo i
znów zakręćcie pętlę. Kierunek ma znaczenie – jest zgodny z prawidłowym
kierunkiem pisania.
5. Praca z tzw. Domową Galerią Prac lub Klasową Galerią Prac
Warto eksponować wszelkie prace Dziecka przyklejając je magnesami do
lodówki lub wywieszając w pokoju na specjalnym sznurku używając do tego
celu klamerek, czy przyklejając do ściany/szafki taśmą samoprzylepną, albo na
tablicy korkowej w sali dydaktycznej.
mgr Anna Pasławska-Turczyn
Psycholog Szkolny