Deklaracja dostępności

Dostępność cyfrowa:

Zespół Szkół nr74 w Warszawie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej: https://zs74.pl/  .

 

Data publikacji strony internetowej: [05 lutego 2016 r.].

Data ostatniej istotnej aktualizacji: [22 grudnia 2020 r.].

 

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r.                          o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  • nie wszystkie zdjęcia i rysunki posiadają opisy,
  • część plików nie jest dostępna cyfrowo,
  • strona nie posiada pętli indukcyjnej,
  • strona nie posiada automatycznego tłumaczenia treści na polski język migowy.
     

Wyłączenia:

  • mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności,

Działania zastępcze:

 

  • do czasu wdrożenia rozwiązań systemowych na stronie w tym: napisów                    na filmach, opisów pod zdjęciami, braku plików dostępnych cyfrowo oraz pętli indukcyjnej i tłumaczenia treści na polski język migowy dostępność będzie realizowana na zapotrzebowanie złożone przez wnioskodawców.

 

Nawigacja przy użyciu skrótów klawiatury działających we wszystkich przeglądarkach internetowych

 

Tabulatory:

  • Tab – przejście do kolejnych treści na stronie,
  • Eneter – wejdź w treść,
  • Ctrl + 1-8 - Przejdź do określonej karty, licząc od lewej,                             
  • Ctrl + 9 - Przejdź do ostatniej karty,
  • Ctrl + Tab - Przejdź do następnej karty - innymi słowy kartę po prawej stronie. (Ctrl + Page Up działa również, ale nie w przeglądarce Internet Explorer),
  • Ctrl + Shift + Tab - Przełącz na poprzednią kartę - innymi słowy kartę po lewej stronie. (Ctrl + Page Down działa również, ale nie w przeglądarce Internet Explorer),
  • Ctrl + W, Ctrl + F4 - Zamknij bieżącą kartę,
  • Ctrl + Shift + T - Ponownie otwórz ostatnią zamkniętą kartę,
  • Ctrl + T - Otwórz nową kartę,
  • Ctrl + N - Otwórz nowe okno przeglądarki,
  • Alt + F4 - Zamknij bieżące okno. (Działa we wszystkich aplikacjach).

 

Akcje myszy dla kart:

  • Środek Kliknij kartę - Zamknij kartę,
  • Ctrl + kliknięcie lewym przyciskiem, kliknięcie środkowe - Otwórz łącze w zakładce w tle,
  • Shift + lewy przycisk myszy - Otwórz link w nowym oknie przeglądarki,
  • Ctrl + Shift + Lewy przycisk myszy - Otwórz łącze w zakładce pierwszego planu.

Nawigacja:

  • Alt + Strzałka w lewo, Backspace - Z powrotem,
  • Alt + strzałka w prawo, Shift + Backspace – Naprzód,
  • F5 - Załaduj ponownie,
  • Ctrl + F5 - Załaduj ponownie i pomiń pamięć podręczną, ponownie pobierając całą witrynę,
  • Alt + Strona główna - Otwórz stronę główną.

Powiększanie:

  • Ctrl i +, Ctrl + kółko myszy w górę – Zbliżenie,
  • Ctrl i -, Ctrl + kółko myszy w dół – Pomniejsz,
  • Ctrl + 0 - Domyślny poziom powiększenia,
  • F11 - Pełny ekran.

Przewijanie:

  • Przestrzeń, Strona w dół - przewiń w dół klatkę,
  • Shift + spacja, strona w górę - przewiń w górę klatkę,
  • Dom - Na górze strony,
  • Koniec - Dół stron,
  • Środkowe kliknięcie - przewiń za pomocą myszy. (Tylko system Windows).

Pasek adresu:

  • Ctrl + L, Alt + D, F6 - Skoncentruj pasek adresu, aby rozpocząć pisanie,
  • Ctrl + Enter - Prefiks www. i dopisz .com do tekstu na pasku adresu, a następnie załaduj stronę. Na przykład wpisz howtogeek w pasku adresu i naciśnij Ctrl + Enter otworzyć www.howtogeek.com ,
  • Alt + Enter - Otwórz lokalizację na pasku adresu w nowej karcie.

Szukaj:

  • Ctrl + K, Ctrl + E - Skoncentruj wbudowane w przeglądarce pole wyszukiwania lub ustaw pasek adresu, jeśli przeglądarka nie ma dedykowanego pola wyszukiwania. (Ctrl + K nie działa w IE, Ctrl + E robi),
  • Alt + Enter - Wykonaj wyszukiwanie z pola wyszukiwania w nowej karcie,
  • Ctrl + F, F3 - Otwórz pole wyszukiwania na stronie, aby wyszukać na bieżącej stronie,
  • Ctrl + G, F3 - Znajdź następny mecz wyszukiwanego tekstu na stronie,
  • Ctrl + Shift + G, Shift + F3 - Znajdź poprzednie dopasowanie wyszukiwanego tekstu na stronie.

Historia i zakładki:

  • Ctrl + H - Otwórz historię przeglądania,
  • Ctrl + J - Otwórz historię pobierania,
  • Ctrl + D - Dodaj zakładkę do bieżącej witryny,
  • Ctrl + Shift + Del - Otwórz okno Wyczyść historię przeglądania.

Inne funkcje:

  • Ctrl + P - Wydrukuj bieżącą stronę,
  • Ctrl + S - Zapisz bieżącą stronę na komputerze,
  • Ctrl + O - Otwórz plik z komputera,
  • Ctrl + U - Otwórz kod źródłowy obecnej strony (Nie w IE),
  • F12 - Otwórz narzędzia programistyczne. (Wymaga rozszerzenia Firebug dla przeglądarki Firefox).

 

Oświadczenie Dyrektora Zespołu:

 

Strona BIP i wszystkie strony mobilne placówki będą systematycznie udoskonalane w celu uzyskania pełnej dostępności cyfrowej.

 

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

  1. 1.   W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt                z Panią Urszulą Kolendą – Dyrektorem Zespołu, e-mail: sekretariat@zs74.pl . Kontaktować można się także dzwoniąc na numer tel. 22 879 80 18                                            lub korespondencyjnie z wykorzystaniem adresu: Zespół Szkół nr 74 w Warszawie, ul. Niepołomicka 26, 04-256 Warszawa. Tą samą drogą można składać wnioski               o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
  2. 2.   Placówka nie posiada tłumacza polskiego języka migowego. Komunikowanie                         się z osobami niesłyszącymi lub niedosłyszącymi realizowane jest na wniosek.
  3. 3.   Placówka nie posiada tłumacza ma pismo Braille’a. Komunikowanie się z osobami niedowidzącymi lub niewidzącymi  realizowane jest na wniosek.
  4. 4.   Placówka posiada personel z uprawnieniami i umiejętnościami komunikowania                     się z osobami upośledzonymi umysłowo. Publikując treści dokumentów                               i komunikatów placówka bierze pod uwagę ich czytelność i prosty przekaz, który umożliwia zrozumienie treści przez osoby wymagające szczególnego wsparcia.
  5. 5.   Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu,              na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu,, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.                     W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej do organu nadzorującego. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich - https://www.rpo.gov.pl/pl .

 

 

Dostępność architektoniczna

 

  1. 1.   Usytuowanie obiektów placówki, dojazdy i zewnętrzne ciągi komunikacyjne

Placówka usytuowana jest w dzielnicy Warszawy „Rembertów”. Do placówki prowadzi jedna droga dojazdowa utwardzone. W pasie drogowym znajdują                    się chodniki i dwa przejścia dla pieszych. Przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ul.  Chełmżyńskiej i ul. Niepołomickiej podlega nadzorowi i asyście strażnika przejścia. Strażnik przejścia dla osób niepełnosprawnych i dzieci wykonuje zadania asystenta osoby wymagającej szczególnego wsparcia. Chodniki prowadzące                  do placówki nie posiadają barier architektonicznych. Znaki zewnętrze kierunkowe wskazują dojazd oraz kierunki wejść do budynku placówki.

Na ul. Chełmżyńskiej w bezpośrednio sąsiedztwie placówki znajdują się przystanki autobusowe, na którym zatrzymują się m.in. autobusy niskopodłogowe.

W skład Zespołu Szkół nr 74 wchodzą dwa budynki połączone łącznikiem:

1) budynek główny szkoły podstawowej wraz z salą gimnastyczną –„A”,

2) budynek szkoły muzycznej wraz salą widowiskową– „B”.

Na terenie posesji placówki usytuowane są także:

1)  jeden parking o łącznej licznie miejsc parkingowych 6 w tym 1 miejsce parkingowe dla osób wymagających szczególnego wsparcia,

2)  plac zabaw bez barier architektonicznych, na którym może przebywać łącznie – 15 dzieci,

3)  wielofunkcyjne boisko szkolne z bieżnią bez barier architektonicznych, na którym przebywać może łącznie 50 osób.

  1. 2.   Opis dostępności wejścia do budynków i przechodzenie przez obszar kontroli.
    Na teren placówki można wejść przez jedną z dwu bramek i jedną bramę wjazdową. Do placówki prowadzi 5 wejść. Wejścia nr 1, nr 2 i nr 3 przeznaczone                                    są dla uczniów, rodziców uczniów, pracowników, gości i interesantów. Wejścia nr 4 i nr 5 przeznaczone są do użytku służbowego. Wejście do budynku szkoły podstawowej (główne) posiada bariery architektoniczne dla osób z dysfunkcjami ruchowymi, które uniemożliwiają samodzielny wjazd na parter obiektu. Wejście nr 2 i nr 3 do budynku szkoły muzycznej nie posiadają barier architektonicznych. Kierunki dojść do obiektu zostały w trwały sposób oznakowane. Wejście do obiektu placówki zostało w trwały sposób oznakowane. Wejście główne do budynku jest zadaszone, ale posiada bariery architektoniczne uniemożliwiające dostęp                        do budynku osób niepełnosprawnych ruchowo. Przy głównym wejściu do budynku został ustanowiony punkt kontrolny, gdzie sprawowany jest stały dyżur pracowników placówki zapewniający: 1) kontrolę bezpieczeństwa, 2) realizację zadań punktu informacyjnego oraz 3) umożliwienie udzielenia wsparcia ze strony asystenta osoby wymagającej szczególnego wsparcia.
  2. 3.   Opis dostępności korytarzy, schodów, wind i toalet dla osób niepełnosprawnych.

Przy wejściu głównym do szkoły znajduje się tablica informacyjna                                            z rozmieszczeniem pomieszczeń funkcyjnych służących do realizacji działalności statutowej i załatwiania spraw w placówce. Na korytarzach umieszczone zostały kierunkowe oznakowania dostępu do pomieszczeń. Szkoła nie posiada windy. Brak windy uniemożliwia dostępność pomieszczeń na poziomie +1, +2 dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Szerokość korytarzy, klatek schodowych i zbiegów komunikacyjnych spełnia wymagania norm budowlanych i ochrony pożarowej obiektów. Placówka posiada oznakowane drogi ewakuacyjne, wyznaczone                           i oznakowane miejsca zbiórki na zewnątrz obiektu. Budynek główny zespołu posiada oświetlenie ewakuacyjne i awaryjne. Na sali widowiskowej funkcjonuje oświetlenie ewakuacyjne przypodłogowe. Systemem wspomagającym ewakuację jest dzwonek szkolny jako system powiadamiania o zagrożeniu. Placówka posiada w budynku „B” toaletę dla osoby niepełnosprawnej ruchowo. W głównym budynku „A” szkoły brak jest toalety dla osoby niepełnosprawnej ruchowo.

 

  1. 4.   Opis dostosowań w tym pochylni, platform, informacji głosowych, pętlach indukcyjnych.

W budynku „B” szkoły muzycznej jest zamontowana platforma wjazdowa, która prowadzi z szatni szkolnej do wejścia nr 3 i sali widowiskowej. Budynki placówki nie posiadają funkcji technicznych powiadamiania głosowego oraz pętli indukcyjnych. O miejscu i sposobie załatwienia sprawy klient placówki dowie się od dyżurującego pracownika przy głównym wejściu do budynku oraz poprzez oznaczenia na tablicy informacyjnej.

  1. 5.   Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.

Placówka posiada jedno miejsce parkingowe dla osób wymagająca szczególnego wsparcia, które znajduje się na parkingu wewnętrznym szkoły. Osoba niepełnosprawna ma możliwość przywołania asystenta poprzez telefon, który został umieszczony na tablicy informacyjnej pod znakiem z oznakowaniem miejsca parkingowego dla osoby niepełnosprawnej ruchowo. Ze względu na występujące bariery architektoniczne placówka zapewnia możliwość załatwienia sprawy                          na zewnątrz obiektu w miejscu parkingowym lub w miejscu zamieszkania klienta                 po uprzednim uzgodnieniu terminu.

  1. 6.   Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.

Do placówki może wejść osoba z psem asystującym o czym świadczą umieszczone na drzwiach wejściowych piktogramy.

Dostępność organizacyjno-informacyjna:

  1. 1.   Informacja o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.  W przypadku braku takiej możliwości, taką informacją należy zawrzeć.

Na terenie placówki jest możliwość skorzystania z tłumacza polskiego języka migowego na wniosek. Ze względu na konieczność ustalenia terminu kontaktu                 z tłumaczem czas kontaktu ustalono na 3 dni, a wykonanie tłumaczenia na 7 dni roboczych. Dodatkowo w przypadku zebrań z rodzicami jest możliwość zatrudnienia tłumacza z zewnątrz placówki.

  1. 2.   Informacja o możliwości skorzystania z tłumacza języka Braille'a.

Na terenie placówki istnieje możliwość skorzystania z tłumacza na pismo Braille'a               na wniosek. Ze względu na fakt oczekiwania na tłumaczenie czas ustalenia kontaktu ustalono na 3 dni, a wykonania tłumaczenia na 7 dni roboczych.

  1. 3.   Informacja o możliwości dostosowania treści i komunikacji dla osób wymagających szczególnego wsparcia.

Na terenie placówki zatrudnieni są specjaliści, którzy posiadają kwalifikacje                        i umiejętności pozwalające na sporządzanie treści komunikatów zrozumiałych              dla osób z deficytami intelektualnymi. Wymienieni wyżej specjaliści w ramach zapotrzebowania ustalają sposoby komunikacji z osobami z deficytami intelektualnymi. Treść sporządzanych komunikatów w szkole uwzględnia także grupę wiekową, do której jest adresowana.

  1. 4.   Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Szkoła zapewnia wszechstronną i dostosowaną do treści orzeczeń i opinii pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Dla osób ze szczególnymi potrzebami sporządzane                     są indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET). Placówka prowadzi ponadto stałą obserwację i diagnozę postępów w nauce uczniów oraz ocenę                    ich zachowania, tak by na bieżąco dostosowywać metody, techniki i programy               do realizacji zadań opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawczych. Wszelkie działania w tym obszarze są podejmowane dla dobra dzieci/uczniów we współpracy                         z rodzicami/prawnymi opiekunami i wyspecjalizowanymi instytucjami.                              Podejmowane działania mają na celu w szczególności unikanie stygmatyzacji                         czy dyskryminacji.  Ponadto w placówce wdraża się i promuje działania włączające społeczność szkoły do udzielania wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami.

  1. 5.   Zespół ds. dostępności

Dyrektor Zespołu powołał stały zespół ds. dostępności, którego członkami                          są przedstawiciele wszystkich grup zawodowych i specjalności pedagogicznych występujących w placówce. Zespół powołano w celu:

  • stałego przeglądu i udoskonalenia obowiązujących w placówce procedur,
  • sporządzania wieloletniego planu działań dostosowujących obiekty                                   i funkcjonujące w nim systemy do warunków dostępności,
  • wykonywania cyklicznie audytów wewnętrznych,
  • opracowania alternatywnych metod wsparcia,
  • nowelizacji deklaracji dostępności.

 

  1. 6.   Transport osób niepełnosprawnych.

 

Podczas organizacji wycieczek autokarowych oraz przewozu uczniów na basen uwzględniane są wymagania dostępności dla: środków transportu, miejsc pobytu, miejsc wykorzystywanych na przerwy w podróży, miejsc spożywania posiłków, miejsc noclegowych i wizytowanych lokalizacji.

 

Pierwsze wydanie oświadczenia Dyrektora Zespołu w zakresie dostępności:

1)     Oświadczenie sporządzono dnia: 31.12.2020 r.

2)     Deklarację sporządzono na podstawie audytu wewnętrznego przeprowadzonego przez koordynatora ds. dostępności.

3)     Kontakt do koordynatora ds. dostępności – Marek Rochna – tel. 602 523 360.

4)     Oświadczanie będzie podlegać min. raz do roku aktualizacji lub w sytuacji zaistnienia zmian w zakresie dostępności.